Hoe worden Augmented Reality apps gemaakt?

Wat zijn Augmented Reality & Mixed Reality applicaties en hoe worden deze apps gemaakt?

Apple-Tim Cook trad onlangs naar buiten dat de volgende grote technologische ontwikkeling. Augmented Reality is. Deze Augmented Reality technologie moet zich de komende 5 tot 10 jaar dusdanig gaan ontwikkelen dat het ons dagelijks leven zal gaan beïnvloeden. Augmented Reality applicaties zullen voor zeer uiteenlopende toepassingen ingezet kunnen worden. Dat brengt bedrijven bij de vraag hoe zo’n Augmented Reality applicatie tot stand komt. Dit artikel gaat in op de betekenis van Augmented Reality en hoe een Augmented Reality applicatie tot stand komt.

De geschiedenis van Augmented Reality

Globaal gezegd wordt er met Augmented Reality een digitale laag toegevoegd aan de bestaande omgeving. Om dit verder toe te lichten en om Augmented Reality beter te kunnen begrijpen, zal er eerst een stukje geschiedenis bij worden gehaald. De techniek van Augmented Reality bestaat al enige tijd, maar sinds de komst van Pokémon Go, zijn hardware ontwikkelaars, marketeers en het grote publiek steeds meer bekend geraakt met de toepassingsmogelijkheden van Augmented Reality. De eerste Augmented Reality hardware is in 1968 ontwikkelt, zonder dat het nog
daadwerkelijk de term Augmented Reality had. Deze term is pas sinds 1990 geïntroduceerd. Een onderzoeker uit de vliegtuigindustrie kwam in een onderzoek met de term ‘Augmented Reality’.

In de jaren die daarop volgden is er met name in de luchtvaartindustrie en in takken van defensie veel geëxperimenteerd met Augmented Reality toepassingen. Zij zagen volop mogelijkheden om Augmented Reality in te zetten voor trainings- en opleidingsdoeleinden. 

Dat Augmented Reality bekender werd bij het grote publiek kwam door het Nederlandse bedrijf Layar. Door met de camera van een telefoon een abri of magazine te scannen, was het mogelijk om een digitale laag aan print toe te voegen om op deze manier een extra beleving te creëren. 

Een van de eerste bekende Augmented Reality devices bij het grote publiek is de Google Glass. Met deze Augmented Reality bril kon de gebruiker handsfree digitale informatie uit een smartphone halen.


Hoewel deze Augmented Reality bril van Google geen succes is gebleken is de Augmented Reality bril van Microsoft dit wel geworden. De komst van de Microsoft Hololens werd door het bedrijfsleven omarmd als baanbrekend. Tal van bedrijven uit verschillende sectoren hebben Augmented Reality applicaties ontwikkelt voor verschillende doeleinden.  

De komst van de Microsoft Hololens is geïntroduceerd voor business-to-business doeleinden. Apple en Android hebben middels hun eigen Augmented Reality tools ARKit en ARCore Augmented Reality dichterbij de consumenten gebracht. Met deze technieken kan Augmented Reality content in de ruimte worden gevisualiseerd met een smartphone of tablet. Voor tal van doeleinden hebben softwarebedrijven zoals AR-Producties uiteenlopende applicaties ontwikkelt. Augmented Reality applicaties kunnen zijn ook uitermate geschikt voor mobile devices.

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen Virtual Reality, Mixed Reality en Augmented Reality?

Wanneer je voor het eerst de termen Virtual Reality, Augmented Reality of Mixed Reality hoort, zullen deze termen redelijk eenduidig klinken. We zullen de overeenkomsten en verschillen hier uiteenzetten.

Een van de overeenkomsten is dat de termen iets laten zien wat er eigenlijk niet is. Daarbij is het ontwikkelproces bij zowel Virtual Reality applicaties en Augmented Reality applicaties vrijwel identiek. In de ontwikkeling van zowel Virtual- als Augmented Reality & Mixed Reality applicaties schrijven de developers dezelfde taal en wordt er gebruik gemaakt van dezelfde engines waarin de code wordt geschreven. 

Wat betekenen deze termen?

Bij Virtual Reality wordt een volledig virtuele omgeving gecreëerd. Om Virtual Reality content weer te kunnen geven, heb je ten alle tijden een VR bril nodig, iets wat bij Augmented Reality niet het geval is. Augmented Reality kan worden weergegeven via het scherm van een smartphone of tablet, waarbij er gebruik wordt gemaakt van de camera functionaliteit. 

Bij Mixed Reality wordt de volledige omgeving met een device zoals bijvoorbeeld de Microsoft Hololens of Magic Leap in kaart gebracht. Op basis van deze ingescande ruimte worden er digitale elementen specifiek aan deze ruimte toegevoegd. Augmented Reality daarentegen plaatst een extra digitale laag in de ruimte zonder dat hierbij de volledige omgeving in kaart is gebracht.

Onderstaand een voorbeeld van een Virtual Reality applicatie: Om personeel op een snelle, efficiënte en veilige wijze een training te geven in bijvoorbeeld een gevaarlijke omgeving, kan Virtual Reality een uitstekende oplossing zijn. Door de bril op te zetten, krijgt de gebruiker het gevoel zich in deze onveilige situatie te begeven, zonder dat dit daadwerkelijk het geval is. Middels Virtual Reality kunnen technisch gecompliceerde handelingen virtueel worden geoefend.

Ook zullen we een voorbeeld schetsen van een Augmented Reality applicatie. Bij het gebruik van een Augmented Reality applicatie wordt gebruik gemaakt van de bestaande omgeving. Hier wordt een digitale laag aan toegevoegd. Een voorbeeld hiervan is onze ontwikkelde Cosmopolitan Augmented Reality Experience. Het covermodel van de Cosmopolitan komt via Augmented Reality tot leven op het magazine.

Een voorbeeld van een Mixed Reality applicatie is onze ontwikkelde Serious Request Mixed Reality Experience. In een fysieke koelkast wordt een storing gesimuleerd. De Microsoft Hololens assisteert de gebruiker om deze storing op te lossen. Dit wordt gedaan doordat 3D elementen in de koelkast worden gevisualiseerd. 

Hoe ziet het ontwikkelproces van een Augmented Reality applicatie of Mixed Reality app eruit?

Om te komen tot een Augmented Reality of Mixed Reality applicatie, moeten verschillende stappen doorlopen worden. Augmented Reality en Mixed Reality applicaties zijn apps waarbij gebruik wordt gemaakt van 2D en 3D modellen. Deze modellen moeten ontworpen worden door 2D en 3D artists. Dit kan bijvoorbeeld door foto’s of schetsen te maken van objecten, waar vervolgens daadwerkelijk digitale modellen van worden gemaakt. Ook kunnen bestaande 2D of 3D modellen worden gebruikt in nieuwe applicaties. Vaak moeten deze modellen worden geoptimaliseerd om ze te laten werken in de applicatie. 

Om interactie met deze 2D of 3D modellen te realiseren, zal hiervoor code geschreven moeten worden door developers. Dit zorgt er voor dat deze modellen kunnen bewegen in de ruimte. Bovendien dient er te worden nagedacht over de hele flow van de applicatie. Dit houdt in dat er rekening wordt gehouden met de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie en alle functionaliteiten van de app duidelijk naar voren komen. Ook dit wordt gerealiseerd door middel van het schrijven van software.

Ook dient er rekening te worden gehouden met de distributie van de Augmented Reality of Mixed Reality app. Zo kan de applicatie zowel online als offline bij de doelgroep onder de aandacht worden gebracht. Online kan de applicatie naar de stores worden gebracht of worden gedistribueerd via social media kanalen als Facebook, Snapchat of Instagram.

Wanneer er wordt gekozen om de ontwikkelde Augmented Reality of Mixed Reality applicatie alleen voor intern gebruik te laten ontwikkelen, kunnen we de ontwikkelde app op specifieke devices plaatsen. Door de combinatie van online en offline kan een uiterst specifieke doelgroep worden bereikt of kan de boodschap aan een breed publiek worden overgedragen.

Waar moet je op letten wanneer je een Augmented Reality of Mixed Reality app wilt laten ontwikkelen?

Door de vele toepassingsmogelijkheden die Augmented Reality Mixed Reality apps met zich meebrengen, oriënteren zich steeds meer bedrijven hoe deze applicaties in te zetten zijn voor bijvoorbeeld bedrijfsprocessen, trainingsmogelijkheden of in te zetten zijn voor een interactieve campagne. 

Wanneer je overweegt om een Augmented Reality of Mixed Reality applicatie te ontwikkelen, zijn onderstaande tips bruikbaar voor het besluitvormingsproces. 

Bedenk vooraf goed wat het doel is van de Augmented Reality applicatie

Eén van de eerste, maar tevens één van de belangrijkste stappen voordat wordt begonnen met het ontwikkelen van een Augmented Reality of Mixed Reality applicatie, is om vooraf heel helder te bepalen wat er met de ontwikkelde applicatie bereikt moet worden. Dit is essentieel om vast te kunnen stellen of de toepassing van toegevoegde waar is of niet. 

Stel een team samen wat bestaat uit leden van zowel de opdrachtgever en de ontwikkelaar

Om vooraf en gedurende het proces elkaar verwachtingen helder te hebben en om tijdig bij te kunnen sturen, is het van groot belang dat er in het projectteam leden zitten van zowel de opdrachtgever als van de ontwikkelaar. Dit voorkomt ruis op de lijn in de communicatie. Aangezien er veelal in verschillende sprints wordt gewerkt tijdens de ontwikkeling van de Augmented Reality applicaties, is het essentieel dat er in het ontwikkelproces tijdig kan worden bijgestuurd. 

Bepaal vooraf de eisen en wensen van de applicatie

Om vooraf van beide kanten de verwachtingen helder te hebben, is het belangrijk dat alle wensen en eisen van de functionaliteiten van de applicatie zijn besproken. AR-Producties streeft naar het hoogst haalbare en proberen altijd de verwachtingen te overtreffen. Uiteraard zal voordat de applicatie overgedragen wordt, de Augmented Reality applicatie zowel intern als met jullie worden getest. 

Voor welke devices kunnen Augmented Reality en Mixed Reality applicaties worden ontwikkeld?

De markt van Mixed Reality devices staat op het punt van ontploffen. De eerste, door de markt geaccepteerde Mixed Reality device is de Microsoft Hololens. Het bedrijfsleven heeft deze bril volledig omarmd en hebben de eerste stappen gezet om toepassingen te ontwikkelen waarbij de Microsoft Hololens wordt ingezet. Met name de industriële sectoren, de zorg en het onderwijs hebben de Hololens voor verschillende doeleinden ingezet. 

Het succes van de Microsoft Hololens heeft er voor gezorgd dat er binnen Microsoft ervoor is gekozen om de Hololens door te ontwikkelen naar de Hololens 2. Deze nieuwe Mixed Reality bril heeft een sterkere rekenkracht, een grotere field of view en zal verschillende nieuwe functionaliteiten hebben ten behoeve van de gebruiksvriendelijkheid. Ook biedt het nieuwe mogelijkheden voor te ontwikkelen Mixed Reality applicaties. 

Behalve de Hololens van Microsoft is de Magic Leap op de markt. Deze bril, welke wordt aangestuurd door een computer die te bevestigen is aan je broek, heeft na jarenlang wachten eindelijk zijn intrede gemaakt. Hierbij zijn de reacties wisselend. 

Bedrijven als Apple en Samsung hebben aangekondigd op korte termijn te gaan komen met Mixed Reality brillen, wat aangeeft dat de potentie enorm is op het gebied van Mixed Reality applicaties.

Augmented Reality content kan worden weergegeven middels smartphones en tablets. Dit kan middels markers, wat zogenaamde herkenningspunten zijn. Zo kunnen logo’s van bedrijven, abri’s, magazines etc. Gebruikt worden als herkenningspunt. Wanneer de applicatie deze marker herkent als herkenningspunt, zal de Augmented Reality content worden weergegeven. 

Om Augmented Reality content ook zonder deze herkenningspunten te kunnen visualiseren hebben zowel Apple als Android hiervoor tools ontwikkeld; ARKit (Apple) en ARCore (Android). Deze tools zorgen ervoor dat met de camera functionaliteit van de smartphone of tablet een ondergrond kan worden gescand. Op deze ondergrond kan vervolgens de Augmented Reality content worden weergegeven. Een doorbraak, want dit zorgt er voor dat altijd en overal Augmented Reality content kan worden gevisualiseerd, zonder dat hiervoor een poster of iets dergelijks nodig is. 

Trends

Zoals in dit artikel wellicht duidelijk is geworden, staat de wereld van Augmented Reality & Mixed Reality applicaties niet stil. Door constante technologische ontwikkelingen zijn er steeds meer mogelijkheden, voor alle sectoren. In dit artikel zal worden ingegaan op de nieuwste trends op het gebied van Augmented Reality & Mixed Reality.

Meer weten?

Meer weten over toepassingsmogelijkheden? Een idee aan ons voorleggen? Samen inventariseren of Augmented Reality of Mixed Reality voor uw bedrijf interessant zou kunnen zijn? Wij denken graag met u mee! Voor verschillende sectoren hebben we whitepapers opgesteld, die meer inzicht geven in de wereld van Augmented Reality en Mixed Reality applicaties. Uiteraard kunt u ook met ons in contact komen middels het vertrouwde contactformulier.

Delen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Andere blog posts