fbpx

Augmented & Mixed Reality in tijden van crisis, wat is er mogelijk?

De voordelen van Augmented en Mixed Reality tijdens de Coronacrisis.

De huidige COVID-19 pandemie heeft effect op vrijwel het gehele bedrijfsleven. Door de getroffen maatregelen zit praktisch iedereen thuis, waardoor bedrijven genoodzaakt zijn over te stappen naar digitale oplossingen om het bedrijfsleven enigszins draaiende te houden. Ondanks deze overstap naar (tijdelijke) digitale oplossingen, lijkt de wereld ‘on-hold’ te staan en worden grote uitgaven of beslissingen naar achteren geschoven. Het is dan ook onnodig om te vertellen dat dit een enorme economische gevolgen heeft.


Nu het Coronavirus al enige tijd Nederland, en daarbij de hele wereld beheerst, kijken bedrijven voorzichtig welke technologieën ze in kunnen zetten om interactie met klanten en prospects te behouden of werkprocessen op afstand uit kunnen blijven voeren. Krachtige technologieën hiervoor zijn Augmented Reality en Mixed Reality.


Onderstaand zetten we uiteen hoe Augmented Reality en Mixed Reality ingezet kunnen worden voor de retailsector, de toeristische sector en op het gebied van trainen en opleiden. Deze 3 branches worden door het Coronavirus direct getroffen en worden ondanks alle problematieken gedwongen om te kijken naar technologieën om de schade enigszins te beperken.

Toegevoegde waarde van Augmented Reality in de retailsector

Vrijwel alle winkels zijn gesloten. De winkels die wel open zijn hebben te maken met lege winkelstraten en zien de omzetten dalen. Veel retailers kiezen er voor om de winkels gesloten te houden en de klant te verleiden om online aankopen te doen. Ondanks dat de consument de afgelopen jaren meer en meer online aankopen doet, zijn er nog tal van producten waarbij de consument een extra gevoel of ervaring wil voordat een aankoop wordt gedaan. Hierbij biedt Augmented Reality een uitgelezen uitkomst.

Met Augmented Reality komt het product alvast digitaal in de woonkamer van je potentiële klant. Op deze manier kan een product vanuit alle kanten bekeken worden en geeft het een perfecte indicatie van het product. Het product bij de klant weergeven in Augmented Reality, kan een conversieverhoging tot wel 30% realiseren.

Benieuwd wat er mogelijk is voor uw bedrijf?

Nu tijdelijk een gratis adviesgesprek twv 99,- euro!

Augmented Reality inzetten voor een digitale boost in het toerisme

Door Covid-19 is in één klap de hele toeristische sector stil komen te vallen. Doordat veel grenzen gesloten zijn en vliegtuigen aan de grond blijven, zit een vakantie er op korte termijn waarschijnlijk niet in. Ondanks deze problemen, is het voor de toeristische sector wél een moment om digitaal onder de aandacht te blijven bij toeristen. Na de Coronacrisis zullen mensen toe zijn aan een vakantie.

Dat men nu niet op vakantie kan, betekent niet dat toeristen niet alvast bezig zijn met het plannen van een volgende trip. Het is dan ook een uitgelezen moment om nu met Augmented Reality technologieën een stad of land digitaal te verkennen. Bovendien is het voor iedereen die thuis zit een welkome ontspanning om een kijkje te nemen in de stand of het land waar men dit jaar heen zou reizen. Een techniek die hiervoor gebruikt kan worden is de AR Portal. Op deze manier wordt er een deur geplaatst in je eigen woonkamer. Stap je door deze deur, bevind je je in een compleet nieuwe omgeving. 

 
mogelijkheden augmented en mixed reality (blog corona2)

Leren, trainen en opleiden stimuleren met behulp van Augmented Reality en Mixed Reality

 

Ondanks het Coronavirus hoeft het leven niet volledig ‘on-hold’ te staan. Het onderwijs gaat bijvoorbeeld gewoon door. Veel onderwijsinstellingen zijn zich nu (noodgedwongen) aan het oriënteren hoe zij onderwijs aantrekkelijk een interactief kunnen blijven houden nu kennisoverdracht op afstand plaatsvindt. Augmented Reality en Mixed Reality maken het mogelijk om leerstof uit een lesboek tot leven te laten komen. Ook kunnen 3D beelden in je eigen kamer gevisualiseerd worden. Leerlingen of cursisten kunnen interactie hebben met deze 3D modellen. Ook is het mogelijk om complexere informatie, zoals bijvoorbeeld de binnenkant van het hart of de binnenkant van een motor te bekijken. Daarbij is is het mogelijk om functionaliteiten die gericht zijn op het toetsen van kennis toe te voegen aan de content.

Conclusie

De Covid-19 dwingt iedereen op een nieuwe manier naar de businessmogelijkheden te kijken. In tijden van crisis komt creativiteit en oplossingsgerichtheid bovendrijven.

Augmented Reality en Mixed Reality toepassingen zijn tools die bedrijven en organisaties hier wellicht bij kunnen helpen. Meer weten of vrijblijvend een inventariserend gesprek inplannen? Laat het ons weten hoe we met relevante cases inspiratie kunnen bieden in deze tijden.

Delen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

Andere blog posts