Hoe worden Augmented Reality filters ingezet?
Sinds development bedrijven de mogelijkheid hebben om op maat gemaakte content te maken voor opdrachtgevers, hebben de technische mogelijkheden een toevlucht genomen. Waar in de beginfase Augmented Reality filters alleen geschikt waren om elementen toe te voegen aan het gezicht van de gebruiker, is het tegenwoordig ook mogelijk om 3D modellen in de ruimte te plaatsen. Daarbij zijn er meer functionaliteiten beschikbaar die de interactiviteit tussen gebruiker en content vergroten.
Op dit moment worden de eerste Augmented Reality filters uitgebracht op de kanalen van Instagram en Facebook waarbij spelelementen worden toegevoegd. Ondanks dat dit nog altijd Augmented Reality filters worden genoemd, neigen ze meer naar Augmented Reality games. In deze Augmented Reality filters vormt het gezicht de basis van de game. Audio en visuele componenten zorgen voor een interactieve beleving voor de gebruiker.
De mate ongekende hoeveelheid mogelijkheden om interactiviteit toe te voegen aan social media en de hoeveelheid gebruikers die zich op kanalen als Facebook en Instagram bevinden, zorgt er voor dat bedrijven de toepassingsmogelijkheden van Augmented Reality filters op de voet volgen. Een win-win situatie is met behulp van Augmented Reality filters snel gemaakt. De social media kanalen zorgen er voor dat Augmented Reality technologie sneller mainstream wordt bij een groter publiek, terwijl Augmented Reality functionaliteiten een grote attentiewaarde hebben bij nagenoeg elke doelgroep.
De meeste Augmented Reality filters zijn relatief simpel, waarbij een groot publiek getarget kan worden. Via de social media kanalen is de deel functionaliteit enorm simpel, waardoor ervaringen van de gespeelde games of gevisualiseerde 3D content snel viral kunnen gaan. Dit kan leiden tot een digitale kettingreactie, wat simpel gezegd eindeloze mogelijkheden biedt aan gratis marketing.
Wanneer kunnen Augmented Reality filters in worden gezet?
Doordat Augmented Reality filters steeds meer technische functionaliteiten hebben geïntegreerd voor developers, worden Augmented Reality filters voor een breed scala aan mogelijkheden ingezet. Behalve interactieve Augmented Reality games en de filters die geschikt zijn voor bijvoorbeeld make-up producten, kunnen ook producten in 3D worden gevisualiseerd op bijvoorbeeld een tafel of kan op interactieve wijze een evenement of productlancering worden weergegeven. Enkele nieuwe functionaliteiten binnen Spark AR, die zeer binnenkort verder wordt uitgebreid, is dat Augmented Reality content over gebouwen kan worden weergegeven en dat Augmented Reality content reageert op muziek. Deze nieuwe functionaliteiten brengt weer nieuwe kansen voor bedrijven met zich mee.