fbpx

Met een Augmented Reality applicatie personeel op een veilige manier opleiden

(romb figure)

In samenwerking met partner SecGroep is AR-Producties de uitdaging aangegaan om in opdracht van de gemeente Den Haag een Augmented Reality applicatie te ontwikkelen die bedoeld is om huidige en nieuwe medewerkers op een innovatieve en visuele manier te trainen en op te leiden. 

Werken vanuit de behoefte van de gemeente Den Haag

(romb figure)

Samen met de gemeente Den Haag is geïnventariseerd waar binnen de afdelingen ‘Vegen’ en ‘Onderhoud’ behoeftes zijn om medewerkers op te leiden en te trainen. Door verschillende gesprekken te voeren met medewerkers, teamleiders en managers is de behoefte in kaart gebracht. SecGroep en AR-Producties hebben deze behoeftes doorvertaald naar een Augmented Reality applicatie die inspeelt op deze behoeftes.

(Foto 1 2)

Werken vanuit de behoefte van de gemeente Den Haag

(romb figure)

Samen met de gemeente Den Haag is geïnventariseerd waar binnen de afdelingen ‘Vegen’ en ‘Onderhoud’ behoeftes zijn om medewerkers op te leiden en te trainen. Door verschillende gesprekken te voeren met medewerkers, teamleiders en managers is de behoefte in kaart gebracht. SecGroep en AR-Producties hebben deze behoeftes doorvertaald naar een Augmented Reality applicatie die inspeelt op deze behoeftes.

(Foto 1 2)
(Foto 2 1)

Met behulp van een Augmented Reality app onderhoudswerkzaamheden uitvoeren

(romb figure)

Samen met de afdeling ‘Vegen’ en ‘Onderhoud’ zijn werkinstructies afgekaderd waar onveilige situaties kunnen plaatsvinden of waar regelmatig foutieve handelingen worden verricht door medewerkers. Voor deze werkinstructies zijn Augmented Reality toepassingen ontwikkeld om bijvoorbeeld op een veilige manier onderhoudswerkzaamheden te verrichten aan machines. Behalve deze werkinstructies visualiseren met Augmented Reality, zijn er  een Augmented Reality game en een Augmented Reality quiz in de applicatie verwerkt om het trainen en opleiden van medewerkers te bevorderen.

Met behulp van een Augmented Reality app onderhoudswerkzaamheden uitvoeren

(romb figure)

Samen met de afdeling ‘Vegen’ en ‘Onderhoud’ zijn werkinstructies afgekaderd waar onveilige situaties kunnen plaatsvinden of waar regelmatig foutieve handelingen worden verricht door medewerkers. Voor deze werkinstructies zijn Augmented Reality toepassingen ontwikkeld om bijvoorbeeld op een veilige manier onderhoudswerkzaamheden te verrichten aan machines. Behalve deze werkinstructies visualiseren met Augmented Reality, zijn er  een Augmented Reality game en een Augmented Reality quiz in de applicatie verwerkt om het trainen en opleiden van medewerkers te bevorderen.

(Foto 2 1)

Zowel op de werkvloer als thuis de training kunnen volgen

(romb figure)

De huidige manier van trainen en opleiden van medewerkers bestaat uit een fysiek contactmoment op de werkvloer en naslagwerken van de machines waarmee gewerkt wordt. Uit onderzoek is gebleken dat er geen opvolging plaatsvindt na de fysieke contactmomenten en dat medewerkers de naslagwerken niet tot nauwelijks gebruiken. De gemeente Den Haag stimuleert visuele leermethodes, waarbij een medewerker locatie onafhankelijk een training kan volgen.

De ontwikkelde Augmented Reality applicatie biedt deze mogelijkheid. Wanneer er fysiek een bosmaaier of bladblazer aanwezig is, wordt er bovenop deze machine een digitale laag aan informatie toegevoegd. Zo komt de machine tot leven en ziet de medewerker in 3D welke werkinstructies verricht moeten worden.

Wanneer de medewerker niet op de werkvloer is, maar bijvoorbeeld de leerstof thuis wil doornemen, is dit ook mogelijk. Een volledig virtuele bladblazer of bosmaaier kan op elke locatie worden gevisualiseerd, waarbij dezelfde werkinstructies worden weergegeven. Op deze manier kan de medewerker op elke locatie, op elk tijdstip de leerstof tot zich nemen en kan dit herhaald worden wanneer de medewerker hier behoefte aan heeft. 

(Foto 3)

Augmented Reality zorgt voor visueel leren

(romb figure)

De huidige handleidingen van de machines die door medewerkers worden gebruikt, zijn veelal zeer droog van stof. Dit zorgt ervoor dat medewerkers niet gemotiveerd zijn om deze handleidingen door te nemen of de leerstof goed in zich op te nemen. 

De Augmented Reality applicatie vertaald deze droge leerstof naar visuele, interactieve informatie. De gebruiker van de applicatie is zelf in staat objecten te draaien, groter of kleiner te maken of te verplaatsen in de ruimte. Doordat de gebruiker zelf de mate van interactie bepaald, wordt leren leuker en wordt informatie beter opgenomen. 

(Foto 4)

Zelf Augmented Reality inzetten in een campagne?

(romb figure)

Augmented Reality kan een enorme boost geven aan campagnes. Het is niet voor niets dat grote merken Augmented Reality inzetten voor interactieve campagnes. Zelf benieuwd naar de mogelijkheden? Lees hier meer informatie hoe Augmented Reality kan bijdragen aan campagnes. Lees hier welke technieken er allemaal mogelijk zijn om Augmented Reality of Mixed Reality in te zetten in campagnes. Zelf al concrete ideeën om iets met Augmented Reality of Mixed Reality te doen of vragen of iets technisch haalbaar is? Neem contact op via het contactformulier om een inventariserd gesprek in te plannen.

Zowel op de werkvloer als thuis de training kunnen volgen

(romb figure)

De huidige manier van trainen en opleiden van medewerkers bestaat uit een fysiek contactmoment op de werkvloer en naslagwerken van de machines waarmee gewerkt wordt. Uit onderzoek is gebleken dat er geen opvolging plaatsvindt na de fysieke contactmomenten en dat medewerkers de naslagwerken niet tot nauwelijks gebruiken. De gemeente Den Haag stimuleert visuele leermethodes, waarbij een medewerker locatie onafhankelijk een training kan volgen.

De ontwikkelde Augmented Reality applicatie biedt deze mogelijkheid. Wanneer er fysiek een bosmaaier of bladblazer aanwezig is, wordt er bovenop deze machine een digitale laag aan informatie toegevoegd. Zo komt de machine tot leven en ziet de medewerker in 3D welke werkinstructies verricht moeten worden. 

Wanneer de medewerker niet op de werkvloer is, maar bijvoorbeeld de leerstof thuis wil doornemen, is dit ook mogelijk. Een volledig virtuele bladblazer of bosmaaier kan op elke locatie worden gevisualiseerd, waarbij dezelfde werkinstructies worden weergegeven. Op deze manier kan de medewerker op elke locatie, op elk tijdstip de leerstof tot zich nemen en kan dit herhaald worden wanneer de medewerker hier behoefte aan heeft. 

(Foto 3)
(Foto 4)

Augmented Reality zorgt voor visueel leren

(romb figure)

De huidige handleidingen van de machines die door medewerkers worden gebruikt, zijn veelal zeer droog van stof. Dit zorgt ervoor dat medewerkers niet gemotiveerd zijn om deze handleidingen door te nemen of de leerstof goed in zich op te nemen. 

De Augmented Reality applicatie vertaald deze droge leerstof naar visuele, interactieve informatie. De gebruiker van de applicatie is zelf in staat objecten te draaien, groter of kleiner te maken of te verplaatsen in de ruimte. Doordat de gebruiker zelf de mate van interactie bepaald, wordt leren leuker en wordt informatie beter opgenomen. 

Zelf Augmented Reality inzetten in een campagne?

(romb figure)

Augmented Reality kan een enorme boost geven aan campagnes. Het is niet voor niets dat grote merken Augmented Reality inzetten voor interactieve campagnes. Zelf benieuwd naar de mogelijkheden? Lees meer informatie over hoe Augmented Reality kan bijdragen aan campagnes. Ontdek welke Augmented Reality of Mixed Reality toepassingen mogelijk zijn. Zelf al concrete ideeën om iets met Augmented Reality of Mixed Reality te doen of vragen of iets technisch haalbaar is? Neem contact op om een inventariserend gesprek in te plannen.