GEMEENTE GRONINGEN

Augmented Reality applicatie zorgt voor meer bewustwording omtrent duurzaamheid

Het klimaat verandert en vooral in stedelijke gebieden neemt de druk toe om maatregelen te treffen. Om steden klimaatbestendig te houden zijn maatregelen nodig. Maatregelen die door gemeenten zelf worden getroffen. Maar ook inwoners van gemeenten kunnen op een laagdrempelige manier een steentje bijdragen. De gemeente Groningen wilde met behulp van een Augmented Reality applicatie inwoners laten inzien wat zelf gedaan kon worden om een steentje bij te dragen aan een groenere stad. 

Augmented Reality applicatie zorgt voor meer bewustwording omtrent duurzaamheid

Het klimaat verandert en vooral in stedelijke gebieden neemt de druk toe om maatregelen te treffen. Om steden klimaatbestendig te houden zijn maatregelen nodig. Maatregelen die door gemeenten zelf worden getroffen. Maar ook inwoners van gemeenten kunnen op een laagdrempelige manier een steentje bijdragen. De gemeente Groningen wilde met behulp van een Augmented Reality applicatie inwoners laten inzien wat zelf gedaan kon worden om een steentje bij te dragen aan een groenere stad. 

DE APPLICATIE

Bij het starten van de duurzaamheid applicatie, maakt de app een kaart van de gemeente Groningen overzichtelijk hoe het op dit moment gesteld is met de hittestress en de vegetatie in de gemeente. Vervolgens kunnen gebruikers Augmented Reality functionaliteiten in de app gebruiken. Zo kunnen virtuele duurzaamheidsinitiatieven in de eigen tuin geplaatst worden. Men kan bijvoorbeeld virtuele regentonnen, moestuintjes of bomen plaatsen in de tuin. Gebruikers van de applicatie kunnen na het plaatsen van de virtuele objecten in de tuin direct zien wat voor effecten dit zou hebben op het klimaat als het daadwerkelijk in de tuin geplaatst zou worden. Op deze manier worden bewoners op een hele visuele, interactieve manier bewust gemaakt welke laagdrempelige initiatieven zelf genomen kunnen worden om een bijdrage te leveren aan het klimaat. 

DE APPLICATIE

Bij het starten van de duurzaamheid applicatie, maakt de app een kaart van de gemeente Groningen overzichtelijk hoe het op dit moment gesteld is met de hittestress en de vegetatie in de gemeente. Vervolgens kunnen gebruikers Augmented Reality functionaliteiten in de app gebruiken. Zo kunnen virtuele duurzaamheidsinitiatieven in de eigen tuin geplaatst worden. Men kan bijvoorbeeld virtuele regentonnen, moestuintjes of bomen plaatsen in de tuin. Gebruikers van de applicatie kunnen na het plaatsen van de virtuele objecten in de tuin direct zien wat voor effecten dit zou hebben op het klimaat als het daadwerkelijk in de tuin geplaatst zou worden. Op deze manier worden bewoners op een hele visuele, interactieve manier bewust gemaakt welke laagdrempelige initiatieven zelf genomen kunnen worden om een bijdrage te leveren aan het klimaat. 

GEVOLGEN VOOR MILIEU DIRECT ZICHTBAAR

Nadat de virtuele objecten geplaatst zijn in de tuin en de effecten op het gebied van duurzaamheid zijn beschreven, zien gebruikers stap voor stap hoe ze daadwerkelijk de duurzame initiatieven kunnen realiseren. Dit stappenplan staat vol praktische tips en trucs om zelf direct aan de slag te kunnen gaan.

Het doel van de applicatie om bewoners op een laagdrempelige manier bewust te laten worden van duurzaamheidsinitiatieven is ruimschoots geslaagd. Op speelse en visuele wijze worden bewoners getriggerd om te kijken wat ze zelf kunnen doen om hun stad duurzamer te maken. De Augmented Reality functionaliteiten zorgen ervoor dat je op erg persoonlijke wijze je eigen woonomgeving kan vergroenen. 

Benieuwd naar de Augmented Reality applicatie of zelf Augmented Reality inzetten in bijvoorbeeld een bewustwordingscampagne? Neem dan hieronder contact op.

Zelf Augmented Reality inzetten in een campagne?

Augmented Reality kan een enorme boost geven aan campagnes. Het is niet voor niets dat grote merken Augmented Reality inzetten voor interactieve campagnes. Zelf benieuwd naar de mogelijkheden? Lees hier meer informatie hoe Augmented Reality kan bijdragen aan campagnes. Lees hier welke technieken er allemaal mogelijk zijn om Augmented Reality of Mixed Reality in te zetten in campagnes. Zelf al concrete ideeën om iets met Augmented Reality of Mixed Reality te doen of vragen of iets technisch haalbaar is? Neem contact op via het contactformulier om een inventariserd gesprek in te plannen.

GEVOLGEN VOOR MILIEU DIRECT ZICHTBAAR

Nadat de virtuele objecten geplaatst zijn in de tuin en de effecten op het gebied van duurzaamheid zijn beschreven, zien gebruikers stap voor stap hoe ze daadwerkelijk de duurzame initiatieven kunnen realiseren. Dit stappenplan staat vol praktische tips en trucs om zelf direct aan de slag te kunnen gaan.

Het doel van de applicatie om bewoners op een laagdrempelige manier bewust te laten worden van duurzaamheidsinitiatieven is ruimschoots geslaagd. Op speelse en visuele wijze worden bewoners getriggerd om te kijken wat ze zelf kunnen doen om hun stad duurzamer te maken. De Augmented Reality functionaliteiten zorgen ervoor dat je op erg persoonlijke wijze je eigen woonomgeving kan vergroenen. 

Benieuwd naar de Augmented Reality applicatie of zelf Augmented Reality inzetten in bijvoorbeeld een bewustwordingscampagne? Neem dan hieronder contact op.

Zelf Augmented Reality inzetten in een campagne?

Augmented Reality kan een enorme boost geven aan campagnes. Het is niet voor niets dat grote merken Augmented Reality inzetten voor interactieve campagnes. Zelf benieuwd naar de mogelijkheden? Lees hier meer informatie hoe Augmented Reality kan bijdragen aan campagnes. Lees hier welke technieken er allemaal mogelijk zijn om Augmented Reality of Mixed Reality in te zetten in campagnes. Zelf al concrete ideeën om iets met Augmented Reality of Mixed Reality te doen of vragen of iets technisch haalbaar is? Neem contact op via het contactformulier om een inventariserd gesprek in te plannen.