fbpx
Augmented Reality (cosmopolitan 3)

Augmented Reality

Augmented Reality (romb figure)
Met Augmented Reality verrijken we de werkelijkheid met digitale informatie. Die digitale informatie bestaat bijvoorbeeld uit datavisualisatie, 2D- of 3D modellen. AR kan worden toegepast voor marketing, sales en voor opleiding- en trainingsdoeleinden.

Augmented Reality applicaties: welke technieken zijn er?

Augmented Reality (romb figure)

Augmented Reality applicaties zijn in opkomst. Doordat er ontelbaar veel toepassingsmogelijkheden zijn voor Augmented Reality applicaties, verdiepen organisaties en bedrijven zich steeds meer in de manier waarop Augmented Reality applicaties van toegevoegde waarde kunnen zijn voor hen. Hieronder worden enkele technieken besproken hoe Augmented Reality applicaties tot stand kunnen komen.

Als je de term ‘Augmented Reality’ letterlijk vertaalt, betekent dit ‘toegevoegde realiteit. Dit houdt in dat Augmented Reality apps de werkelijkheid verrijken met digitale informatie. Om deze digitale informatie in de realiteit te visualiseren, zijn er verschillende mogelijkheden om dit te realiseren.

Augmented Reality applicaties: welke technieken zijn er?

Augmented Reality (romb figure)

Augmented Reality applicaties zijn in opkomst. Doordat er ontelbaar veel toepassingsmogelijkheden zijn voor Augmented Reality applicaties, verdiepen organisaties en bedrijven zich steeds meer in de manier waarop Augmented Reality applicaties van toegevoegde waarde kunnen zijn voor hen. Hieronder worden enkele technieken besproken hoe Augmented Reality applicaties tot stand kunnen komen.

Als je de term ‘Augmented Reality’ letterlijk vertaalt, betekent dit ‘toegevoegde realiteit. Dit houdt in dat Augmented Reality apps de werkelijkheid verrijken met digitale informatie. Om deze digitale informatie in de realiteit te visualiseren, zijn er verschillende mogelijkheden om dit te realiseren.

Augmented Reality (Marker Based Augmented Reality applicaties 2)

Marker Based Augmented Reality applicaties

Augmented Reality (romb figure)

De meest oude techniek van Augmented Reality applicaties is de techniek waarbij een marker wordt gebruikt om Augmented Reality content te visualiseren. Deze marker is als het ware een herkenningspunt voor de applicatie om te starten. Waar deze marker eerder een zwart/wit gekleurde marker moest zijn in de vorm van een QR code, is deze techniek verder doorontwikkelt en is het mogelijk om kleuren toe te voegen en af te wijken van een QR structuur. Dit betekent dat bijvoorbeeld een bedrijfslogo ook kan fungeren als marker.

Wanneer de marker door de applicatie is herkend, wordt er Augmented Reality content gevisualiseerd die gekoppeld is aan deze marker.

Marker Based Augmented Reality applicaties

Augmented Reality (romb figure)

De meest oude techniek van Augmented Reality applicaties is de techniek waarbij een marker wordt gebruikt om Augmented Reality content te visualiseren. Deze marker is als het ware een herkenningspunt voor de applicatie om te starten. Waar deze marker eerder een zwart/wit gekleurde marker moest zijn in de vorm van een QR code, is deze techniek verder doorontwikkelt en is het mogelijk om kleuren toe te voegen en af te wijken van een QR structuur. Dit betekent dat bijvoorbeeld een bedrijfslogo ook kan fungeren als marker.

Wanneer de marker door de applicatie is herkend, wordt er Augmented Reality content gevisualiseerd die gekoppeld is aan deze marker.

Augmented Reality (Marker Based Augmented Reality applicaties 2)

Markerless Augmented Reality applicaties

Augmented Reality (romb figure)

Doordat de camera’s van smartphones en tablets verder zijn doorontwikkeld is het mogelijk om ook zonder markers digitale content toe te voegen aan de realiteit. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de frameworks van Apple (ARKit) en ARCore (Android). Mede hierdoor is het voor bedrijven en organisaties nog interessanter om een Augmented Reality applicatie te gaan ontwikkelen. Er zijn namelijk geen barrieres meer voor de gebruiker om de content te kunnen visualiseren. Op een innovatieve wijze een grote doelgroep bereiken is nu mogelijk, waarbij de gebruiker zelfs interactie kan hebben met de content.

Augmented Reality (Markerless Augmented Reality applicaties 2)

Markerless Augmented Reality applicaties

Augmented Reality (romb figure)

Doordat de camera’s van smartphones en tablets verder zijn doorontwikkeld is het mogelijk om ook zonder markers digitale content toe te voegen aan de realiteit. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de frameworks van Apple (ARKit) en ARCore (Android). Mede hierdoor is het voor bedrijven en organisaties nog interessanter om een Augmented Reality applicatie te gaan ontwikkelen. Er zijn namelijk geen barrieres meer voor de gebruiker om de content te kunnen visualiseren. Op een innovatieve wijze een grote doelgroep bereiken is nu mogelijk, waarbij de gebruiker zelfs interactie kan hebben met de content.

Als je de term ‘Augmented Reality’ letterlijk vertaalt, betekent dit ‘toegevoegde realiteit. Dit houdt in dat Augmented Reality apps de werkelijkheid verrijken met digitale informatie. Om deze digitale informatie in de realiteit te visualiseren, zijn er verschillende mogelijkheden om dit te realiseren.

Augmented Reality (Markerless Augmented Reality applicaties 2)
Augmented Reality (Object Recognition Augmented Reality 1)

Augmented Reality applicaties met object recognition

Augmented Reality (romb figure)

Wellicht de meest ingewikkelde als het gaat om de technieken van Augmented Reality applicaties. Bij object herkenning kijkt een computer, in dit geval smartphone, tablet of bijvoorbeeld Microsoft Hololens, naar punten van een object. Wanneer deze punten van het object niet veranderen als gevolg van rotatie, grootte en/of lichte vervorming, weet het algoritme van de computer welk object dit betreft. Op dit object kunnen 3D modellen of relevante data gevisualiseerd worden.

Augmented Reality applicaties met object recognition

Augmented Reality (romb figure)

Wellicht de meest ingewikkelde als het gaat om de technieken van Augmented Reality applicaties. Bij object herkenning kijkt een computer, in dit geval smartphone, tablet of bijvoorbeeld Microsoft Hololens, naar punten van een object. Wanneer deze punten van het object niet veranderen als gevolg van rotatie, grootte en/of lichte vervorming, weet het algoritme van de computer welk object dit betreft. Op dit object kunnen 3D modellen of relevante data gevisualiseerd worden.

 
Augmented Reality (Object Recognition Augmented Reality 1)

AR App laten maken. Waar dien je rekening mee te houden?

Augmented Reality (romb figure)

Augmented Reality is op het gebied van digital marketing de trend van dit moment. Veel verschillende sectoren houden de ontwikkelingen rondom Augmented Reality nauwlettend in de gaten. Behalve oriënteren, zijn er ook al een groot aantal bedrijven en organisaties die een AR app laten maken. Voordat er besloten wordt een AR app te laten ontwikkelen, zullen er een aantal belangrijke zaken aan bod komen waar rekening mee gehouden dient te worden.

Augmented Reality (Waar dien je rekening mee te houden def 1)

AR App laten maken. Waar dien je rekening mee te houden?

Augmented Reality (romb figure)

Augmented Reality is op het gebied van digital marketing de trend van dit moment. Veel verschillende sectoren houden de ontwikkelingen rondom Augmented Reality nauwlettend in de gaten. Behalve oriënteren, zijn er ook al een groot aantal bedrijven en organisaties die een AR app laten maken. Voordat er besloten wordt een AR app te laten ontwikkelen, zullen er een aantal belangrijke zaken aan bod komen waar rekening mee gehouden dient te worden.

Augmented Reality (Waar dien je rekening mee te houden def 1)
Augmented Reality (Wat is het doel 1)

Wat is het doel van de Augmented Reality applicatie?

Augmented Reality (romb figure)

Augmented Reality applicaties kunnen voor verschillende doeleinden worden ingezet. Een van de belangrijkste vragen die daarom beantwoord dient te worden wat het eindelijke doel is om een AR app te laten ontwikkelen. Wordt bijvoorbeeld voor Augmented Reality gekozen om een boodschap op een innovatieve en interactieve wijze over te brengen? Of dient Augmented Reality in te worden gezet in het bedrijfsproces met als doel om kostenbesparing te realiseren? Zo zijn er nog tal van voorbeelden te bedenken waarom een bedrijf of organisatie een AR app wil laten ontwikkelen.

Wat is het doel van de Augmented Reality applicatie?

Augmented Reality (romb figure)

Augmented Reality applicaties kunnen voor verschillende doeleinden worden ingezet. Een van de belangrijkste vragen die daarom beantwoord dient te worden wat het eindelijke doel is om een AR app te laten ontwikkelen. Wordt bijvoorbeeld voor Augmented Reality gekozen om een boodschap op een innovatieve en interactieve wijze over te brengen? Of dient Augmented Reality in te worden gezet in het bedrijfsproces met als doel om kostenbesparing te realiseren? Zo zijn er nog tal van voorbeelden te bedenken waarom een bedrijf of organisatie een AR app wil laten ontwikkelen.

Augmented Reality (Wat is het doel 1)

Voor welk device moet de AR app gemaakt worden?

Augmented Reality (romb figure)

Zodra het doel van de Augmented Reality applicatie gedefinieerd is, is de volgende stap om te bepalen voor welke hardware je de AR app laat maken. Heb je als doel om een zo breed mogelijk publiek te bereiken, is een logische keus om de AR app voor smartphones en/of tablets te laten maken. In de technische sectoren, waarbij het van belang is dat engineers hun handen vrij hebben om bijvoorbeeld reparaties te kunnen verrichten met behulp van de AR app, is het verstandig om te kiezen voor een bril zoals bijvoorbeeld de Microsoft Hololens.

Augmented Reality (Devices 1)

Voor welk device moet de AR app gemaakt worden?

Augmented Reality (romb figure)

Zodra het doel van de Augmented Reality applicatie gedefinieerd is, is de volgende stap om te bepalen voor welke hardware je de AR app laat maken. Heb je als doel om een zo breed mogelijk publiek te bereiken, is een logische keus om de AR app voor smartphones en/of tablets te laten maken. In de technische sectoren, waarbij het van belang is dat engineers hun handen vrij hebben om bijvoorbeeld reparaties te kunnen verrichten met behulp van de AR app, is het verstandig om te kiezen voor een bril zoals bijvoorbeeld de Microsoft Hololens.

 
Augmented Reality (Devices 1)
Augmented Reality (Ontwikkelproces 1)

AR App development: Hoe ziet het ontwikkelproces er uit?

Augmented Reality (romb figure)

Bij het ontwikkelen van een AR app komt software development kijken. Dit ontwikkelproces vindt gefaseerd plaats. In samenspraak met de opdrachtgever worden het concept, de boodschap, doelstellingen en de doelgroep bepaald. Een ander belangrijk element is de hardware waarop de AR app dient te werken. Globaal zijn er 3 type devices waarop een AR applicatie kan draaien:

  • Smartphones
  • Tablets
  • Intelligente brillen zoals de Microsoft Hololens of de Magic Leap

AR App development: Hoe ziet het ontwikkelproces er uit?

Augmented Reality (romb figure)

Bij het ontwikkelen van een AR app komt software development kijken. Dit ontwikkelproces vindt gefaseerd plaats. In samenspraak met de opdrachtgever worden het concept, de boodschap, doelstellingen en de doelgroep bepaald. Een ander belangrijk element is de hardware waarop de AR app dient te werken. Globaal zijn er 3 type devices waarop een AR applicatie kan draaien:

  • Smartphones
  • Tablets
  • Intelligente brillen zoals de Microsoft Hololens of de Magic Leap
Augmented Reality (Ontwikkelproces 1)

Augmented Reality voor jouw organisatie?

AR app development: code versus visualisatie

Augmented Reality (romb figure)

Bij het ontwikkelen van een AR applicatie komen grofweg gezegd twee zaken kijken. Ten eerste het schrijven van de code waarmee bijvoorbeeld de gebruiker interactiemogelijkheden heeft binnen de applicatie. De tweede zaak betreft het visuele aspect van de applicatie. Hieronder valt het design van de applicatie zelf, maar ook het benodigde werk omtrent het maken of optimaliseren van 2D- en 3D-modellen.

De eerste stap in het ontwikkelen van een AR applicatie,  is het op basis van de gewenste functionaliteiten maken van het wireframe. Zaken als User Experience (UX) en User Interface (UI) worden hier bepaald. Zoals aangegeven zorgt de code voor interactiemogelijkheden voor de eindgebruiker. Hierbij kan gedacht worden aan het kunnen bewegen, verplaatsen en/of schalen van een 3D-model. Een voorbeeld hiervan is het verplaatsen van een 3D model van een armatuur in een bestaande ruimte om zodoende te kunnen zien hoe deze armatuur in de realiteit er uit komt te zien. 

Gedurende het ontwikkelproces van de AR app komt behalve development ook een stuk projectmanagement kijken. Tijdens de ontwikkelfase wordt er in verschillende sprints gewerkt, zodat de klant op de hoogte is van het developmentproces. Dit proces wordt begeleid door de projectmanager.

Augmented Reality (Visualisatie 1)

AR app development: code versus visualisatie

Augmented Reality (romb figure)

Bij het ontwikkelen van een AR applicatie komen grofweg gezegd twee zaken kijken. Ten eerste het schrijven van de code waarmee bijvoorbeeld de gebruiker interactiemogelijkheden heeft binnen de applicatie. De tweede zaak betreft het visuele aspect van de applicatie. Hieronder valt het design van de applicatie zelf, maar ook het benodigde werk omtrent het maken of optimaliseren van 2D- en 3D-modellen.

De eerste stap in het ontwikkelen van een AR applicatie,  is het op basis van de gewenste functionaliteiten maken van het wireframe. Zaken als User Experience (UX) en User Interface (UI) worden hier bepaald. Zoals aangegeven zorgt de code voor interactiemogelijkheden voor de eindgebruiker. Hierbij kan gedacht worden aan het kunnen bewegen, verplaatsen en/of schalen van een 3D-model. Een voorbeeld hiervan is het verplaasten van een 3D model van een armatuur in een bestaande ruimte om zodoende te kunnen zien hoe deze armatuur in de realiteit er uit komt te zien. 

Gedurende het ontwikkelproces van de AR app komt behalve development ook een stuk projectmanagement kijken. Tijdens de ontwikkelfase wordt er in verschillende sprints gewerkt, zodat de klant op de hoogte is van het developmentproces. Dit proces wordt begeleid door de projectmanager.

Augmented Reality (Visualisatie 1)
Augmented Reality (Distributie 2)

Testen en distributie van de AR app

Augmented Reality (romb figure)

Na het development van de AR app, zal de app uitgebreid getest worden. Na deze intensieve testfase vindt de distributie plaats. De distributie van de applicatie kan zowel offline als online plaatsvinden. Online kan dit door de applicatie in de iOS store van Apple of de Google Play store van Android te plaatsen. Zodoende is de AR applicatie voor iedereen te downloaden en kunnen grote groepen mensen de content ervaren. Een tweede vorm van een online distributiekanaal zijn social media platforms. Hiervoor kan gebruikt worden gemaakt van Facebook, Instagram en Snapchat. Het voordeel van het plaatsen van de AR content op social media platforms is dat de gebruiker geen extra applicatie op zijn device hoeft te downloaden. Bij de offline distributie van een AR applicatie wordt de content lokaal geinstalleerd op de gewenste devices. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer een organisatie reeds in het bezit is van een Microsoft Hololens en of Magic Leap. Daarnaast kan bij offline distributie de content worden geplaatst op bijvoorbeeld smartphones en tablets die reeds in het bezit zijn van een organisatie, dit gebeurt vaak in het geval van een beurs en/of congres.

Testen en distributie van de AR app

Augmented Reality (romb figure)

Na het development van de AR app, zal de app uitgebreid getest worden. Na deze intensieve testfase vindt de distributie plaats. De distributie van de applicatie kan zowel offline als online plaastvinden. Online kan dit door de applicatie in de iOS store van Apple of de Google Play store van Android te plaatsen. Zodoende is de AR applicatie voor iedereen te downloaden en kunnen grote groepen mensen de content ervaren. Een tweede vorm van een online distributiekanaal zijn social media platforms. Hiervoor kan gebruikt worden gemaakt van Facebook, Instagram en Snapchat. Het voordeel van het plaatsen van de AR content op social media platforms is dat de gebruiker geen extra applicatie op zijn device hoeft te downloaden. Bij de offline distributie van een AR applicatie wordt de content lokaal geinstalleerd op de gewenste devices. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer een organisatie reeds in het bezit is van een Microsoft Hololens en of Magic Leap. Daarnaast kan bij offline distributie de content worden geplaatst op bijvoorbeeld smartphones en tablets die reeds in het bezit zijn van een organisatie, dit gebeurt vaak in het geval van een beurs en/of congres.

Augmented Reality (Distributie 2)

Use-cases Augmented Reality

Augmented Reality (romb figure)

Sales

Augmented Reality kan een waardevolle rol spelen bij salestrajecten. Met AR kunt u laten zien hoe uw producten eruit zien, van alle kanten, en op de locatie.

Marketing

Augmented Reality is uitermate geschikt om in te zetten voor marketingdoeleinden. Productlanceringen krijgen een extra dimensie met AR en de naamsbekendheid van producten wordt vergroot.

Training, opleiding en cursus

AR kan worden ingezet bij het geven van trainingen of opleidingen. Op een innovatieve manier kan informatie worden omgezet in een beleving, waarbij de cursist zelf een actieve rol speelt bij het verwerven van kennis.

En meer…

Digitale tours? Een rondwandeling door de stad met op bepaalde plaatsen extra informatie? Producten voorzien van een extra digitale dimensie? Neem contact met ons op, AR kan ook in uw bedrijf worden toegepast.

Onze Klanten

Augmented Reality (romb figure)
Augmented Reality (coopervision)
Augmented Reality (cosmopolitan)
Augmented Reality (3fm)
Augmented Reality (vodaphone ziggo)
Augmented Reality (gemeente amsterdam)
Augmented Reality (gemeente groningen)
Augmented Reality (waterschap rivierland)
Augmented Reality (friesland college)
Augmented Reality (uneto)
Augmented Reality (otib)
Augmented Reality (PON)
Augmented Reality (modiforce)
Augmented Reality (world gov summit)
Augmented Reality (heinen en topman)
Augmented Reality (stc)
Augmented Reality (Heineken logo zwart wit 1 e1586371579936)