
AR-Producties X Matrixian Group
Wij zijn ontzettend blij en trots want vanaf nu maakt AR-Producties onderdeel uit van Matrixian Group, een innovatief datatechnologiebedrijf uit Amsterdam. Met een ambitieus team
Social media kanalen en de Augmented Reality technologie krijgen meer en meer raakvlakken met elkaar. Snapchat, Facebook en Instagram zetten de afgelopen periode meer in op Augmented Reality toepassingen. Daarbij neemt het aantal technische mogelijkheden en functionaliteiten die geïmplementeerd kunnen worden voor developers enorm toe. In deze blog wordt ingegaan hoe Augmented Reality door de social media kanalen steeds meer de mainstream gaat bereiken en welke impact dit heeft.
Waar social media bedrijven in het verleden als doel hadden om mensen met elkaar in verbinding te brengen, verplaatsen deze social media kanalen naar mogelijkheden om te adverteren en interactie te hebben met de doelgroep. Waar deze content in eerste instantie statisch was met foto’s en video’s, krijgt de content een steeds meer interactief karakter door onder technologieën als Augmented Reality te integreren. Waar dit tot voor kort eenvoudige 2D content was als sproetjes of konijnenoortjes aan je gezicht toe te voegen, worden de mogelijkheden technisch gezien complexer en persoonlijker.
Facebook en Instagram hebben hiervoor een platform gebouwd, Spark AR. Dit platform stelt development bedrijven in staat om Augmented Reality content te ontwikkelen en te publiceren op de social media kanalen. Snapchat richt zijn pijlen al langere tijd op Augmented Reality toepassingen, waar developers in Lens Studio aan de slag kunnen. Social media kanalen hebben als doel om de interesse van de doelgroep zo lang mogelijk voor zich te winnen. Interactiviteit speelt hierin een grote rol. Deze platforms zorgen er voor dat Augmented Reality content interactief en gepersonaliseerd kan worden.
Vanuit deze platforms kan de ontwikkelde content geplaatst worden op de social media kanalen van de opdrachtgever. De doelgroepbepaling en advertentiemogelijkheden vinden plaats vanuit de reguliere mogelijkheden. Dit maakt dat social media en Augmented Reality een perfecte combinatie is van interactie en targeting voor specifieke doelgroepen.
Sinds development bedrijven de mogelijkheid hebben om op maat gemaakte content te maken voor opdrachtgevers, hebben de technische mogelijkheden een toevlucht genomen. Waar in de beginfase Augmented Reality filters alleen geschikt waren om elementen toe te voegen aan het gezicht van de gebruiker, is het tegenwoordig ook mogelijk om 3D modellen in de ruimte te plaatsen. Daarbij zijn er meer functionaliteiten beschikbaar die de interactiviteit tussen gebruiker en content vergroten.
Op dit moment worden de eerste Augmented Reality filters uitgebracht op de kanalen van Instagram en Facebook waarbij spelelementen worden toegevoegd. Ondanks dat dit nog altijd Augmented Reality filters worden genoemd, neigen ze meer naar Augmented Reality games. In deze Augmented Reality filters vormt het gezicht de basis van de game. Audio en visuele componenten zorgen voor een interactieve beleving voor de gebruiker.
De mate ongekende hoeveelheid mogelijkheden om interactiviteit toe te voegen aan social media en de hoeveelheid gebruikers die zich op kanalen als Facebook en Instagram bevinden, zorgt er voor dat bedrijven de toepassingsmogelijkheden van Augmented Reality filters op de voet volgen. Een win-win situatie is met behulp van Augmented Reality filters snel gemaakt. De social media kanalen zorgen er voor dat Augmented Reality technologie sneller mainstream wordt bij een groter publiek, terwijl Augmented Reality functionaliteiten een grote attentiewaarde hebben bij nagenoeg elke doelgroep.
De meeste Augmented Reality filters zijn relatief simpel, waarbij een groot publiek getarget kan worden. Via de social media kanalen is de deel functionaliteit enorm simpel, waardoor ervaringen van de gespeelde games of gevisualiseerde 3D content snel viral kunnen gaan. Dit kan leiden tot een digitale kettingreactie, wat simpel gezegd eindeloze mogelijkheden biedt aan gratis marketing.
Doordat Augmented Reality filters steeds meer technische functionaliteiten hebben geïntegreerd voor developers, worden Augmented Reality filters voor een breed scala aan mogelijkheden ingezet. Behalve interactieve Augmented Reality games en de filters die geschikt zijn voor bijvoorbeeld make-up producten, kunnen ook producten in 3D worden gevisualiseerd op bijvoorbeeld een tafel of kan op interactieve wijze een evenement of productlancering worden weergegeven. Enkele nieuwe functionaliteiten binnen Spark AR, die zeer binnenkort verder wordt uitgebreid, is dat Augmented Reality content over gebouwen kan worden weergegeven en dat Augmented Reality content reageert op muziek. Deze nieuwe functionaliteiten brengt weer nieuwe kansen voor bedrijven met zich mee.
De veelheid aan mogelijkheden om Augmented Reality content weer te geven binnen social media kanalen zorgt er voor dat het voor een breed scala aan bedrijven interessant is om Augmented Reality content te laten ontwikkelen. Zowel Augmented Reality filters voor het gezicht, Augmented Reality om virtuele 3D modellen te visualiseren in een ruimte of Augmented Reality games bieden kansen en mogelijkheden voor bedrijven, merken en marketeers. Door de specifieke targetmogelijkheden die er zijn binnen social media kanalen, wordt Augmented Reality een krachtige tool om in te zetten tijdens campagnes.
Enkele bedrijven die gebruik hebben gemaakt zijn Strukton, Coopervision en Yellow Claw, allen voor zeer uiteenlopende doeleinden. Ook uiteenlopende merken als Vespa, Disney en Nestlé hebben gebruik gemaakt van Augmented Reality filters om producten op ludieke en interactieve wijze onder de aandacht te brengen bij hun doelgroep.
Meer weten over de mogelijkheden en kosten van Augmented Reality filters? We leggen u stap voor stap uit wat de mogelijkheden zijn. Vul hier het contactformulier in en kom alles te weten van de ongekende mogelijkheden van Augmented Reality filters!
Wij zijn ontzettend blij en trots want vanaf nu maakt AR-Producties onderdeel uit van Matrixian Group, een innovatief datatechnologiebedrijf uit Amsterdam. Met een ambitieus team
Op welke manieren kunnen product visualisaties met behulp van Augmented Reality gerealiseerd worden? Augmented Reality biedt merken en bedrijven volop nieuwe kansen en mogelijkheden om
Augmented Reality filters voor social media kanalen. Hoe Augmented Reality social media kan veranderen Social media kanalen en de Augmented Reality technologie krijgen meer en
AR-Producties BV
Transformatorweg 104
1014AK Amsterdam